Kinderwebsite van veevoerfabrikant is ‘misleidende reclame’

  • Pamela Kalkman
  • Saskia Adriaens

Veevoerbedrijf De Heus krijgt een tik op de vingers in een donderdag uitgesproken oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) over website ‘De Heus Kidzz’. De RCC noemt de website ‘misleidend’ en ‘te rooskleurig’ over het leven van varkens. Stichting Varkens in Nood, indiener van de klacht, is blij met de uitspraak.

De klacht ging over de speciaal op kinderen gerichte website van De Heus, een multinational en het grootste veevoerbedrijf van Nederland. Die website, De Heus Kidzz, bevat informatie over varkens, kippen en koeien, en is bedoeld als platform waar kinderen meer kunnen leren over de veehouderij. Zo staan er tips op voor spreekbeurten, kleurplaten en knutselopdrachten. 

Ook wordt informatie van De Heus Kidzz als lesmateriaal aangereikt aan schoolklassen tijdens ‘boerderijlessen’, die plaatsvinden binnen overheidsprogramma’s voor voedseleducatie.

Varkens in Nood diende dit najaar een klacht in over de webpagina’s die specifiek gaan over varkens. De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de website niet duidelijk genoeg herkenbaar is als reclame, en dat de aangeboden informatie veel onwaarheden en ongenuanceerde uitspraken bevat. De Reclame Code Commissie (RCC) stelt hen in tien van de twaalf klachten in het gelijk, en beveelt De Heus aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. 

Te rooskleurig beeld

Zo wijst de RCC er in haar oordeel over De Heus Kidzz op dat het ‘voor basisschoolleerlingen niet voldoende duidelijk is dat de website afkomstig is van een veevoederbedrijf en een aanprijzing inhoudt van (in elk geval) veevoeder.’  

Daarnaast concludeert de RCC dat enkele uitingen misleidend zijn, zoals de zin “wanneer je op een varkensbedrijf in de stal kijkt zie je dan ook allemaal speeltjes hangen.” De commissie schrijft dat De Heus niet voldoende kon weerspreken dat bij ruim een derde van de gecontroleerde varkensstallen dit afleidingsmateriaal niet aanwezig is. 

En van de uiting dat het op een vleesvarkensbedrijf een ‘gezellige beestenboel’ is, zegt de RCC dat deze woorden een te rooskleurig beeld geven van de leefomstandigheden van varkens in de intensieve veehouderij. 

De Heus Kidzz biedt jonge kijkers ook video's met animatiefiguren ‘Anna en Daan’, die op bezoek gaan bij veehouderijen. Varkens in Nood beklaagde zich over de video waarin een varkensstal te zien is met een uitloop naar buiten. “Slechts 1% van de varkens in Nederland heeft toegang tot zo’n buitenruimte,” aldus directeur Frederieke Schouten. “En in hetzelfde filmpje worden biest en melk, dat de biggen als eerste levensbehoefte krijgen, omschreven als roomijs en softijs, alsof het traktaties zijn.” De RCC concludeert dat beide uitingen inderdaad een te rooskleurig beeld schetsen.  

"Wij zijn op vrijwel alle punten in het gelijk gesteld," zegt Schouten, "de RCC oordeelt nu heel duidelijk dat het misleidende reclame gericht op kinderen is."

Reactie De Heus

In afwachting op de uitspraak had De Heus de varkensvideo al offline gehaald en enkele tekstaanpassingen doorgevoerd. In een reactie aan Argos laat De Heus weten niet de intentie te hebben om kinderen op onjuiste of misleidende wijze voor te lichten. Ook stelt het bedrijf “het De Heus Kidzz platform indien en voor zover nodig te conformeren aan de beoordeling van de Reclame Code Commissie.”

Partijen hebben tot begin januari de tijd om in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Kijk zondag om 22.50u op NPO2 naar Argos tv: Boer in de klas