De 'sluipmarketing' van de tabaksindustrie

Het was ‘breaking news’ begin april. Tabaksfabrikant British American Tobacco komt positief in het nieuws. De producent van onder andere Lucky strike en Camel gaat meehelpen in de strijd om een vaccin tegen het coronavirus. De tabaksplant lijkt eigenschappen te hebben die kunnen bijdragen aan het maken van vaccins. In juni zouden de eerste vaccins al beschikbaar zijn, mits proeven slagen, dan weten we of dit een slimme marketing truck is of dat de fabrikant echt levens gaat redden…
Ondertussen staan we in Nederland aan de vooravond van maatregelen om gebruik van tabak te ontmoedigen. Zoals de invoering van merkloze verpakkingen. Hoe opereert de tabaksindustrie in een wereld waarin ze vrijwel niets meer mag? Want wat moet de tabaksindustrie zoals British American Tobacco (BAT), Japan Tobacco International (JTI) en Philip Morris nu met al die marketingbudgetten? Dat zocht Argos samen met De Onderzoeksredactie (Investigative Desk) uit.
Abonneer je op de Argos Radio podcast
over dit dossier
De tabaksindustrie in een rookvrije samenleving

De tabaksindustrie in een rookvrije samenleving
De tabaksindustrie blijft één van 's werelds meest lucratieve sectoren, ondanks steeds strengere wetgeving. Maar fabrikanten schetsen investeerders een zonnige toekomst. Wat verklaart dat vertrouwen?

De tabaksindustrie in een rookvrije samenleving
De tabaksindustrie blijft één van 's werelds meest lucratieve sectoren, ondanks steeds strengere wetgeving. Maar fabrikanten schetsen investeerders een zonnige toekomst. Wat verklaart dat vertrouwen?