Look-a-like praktijken bij kankerfonds

Het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) krijgt honderden klachten die bedoeld zijn voor het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF). Dat laatste fonds maakt bij de jacht op donaties bewust misbruik van het feit dat de afkortingen op elkaar lijken. Een look-a-like heet dat.

Niet van echt te onderscheiden
KWF Kankerbestrijding trekt aan de bel over de wervingsmethoden van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF), een look-a-like die al eerder in opspraak kwam vanwege zelfverrijking door de eigenaren.
Argos toonde eerder al aan dat er bij het WKOF sprake was van belangenverstrengeling en zelfverrijking. Nog steeds maakt het fonds zich schuldig aan onoorbare praktijken, blijkt uit nieuw onderzoek.
Subsidieoorlog in Zambia
Ontwikkelingshulp combineren met steun aan Nederlandse ondernemers. Het is een voorbeeld van ‘hulp & handel’, een van de kernactiviteiten van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid. Om dit te stimuleren zijn er verscheidene subsidieprogramma’s opgezet waar Nederlanders met een project dat werkgelegenheid en kennisoverdracht stimuleert aanspraak op kunnen maken.
Maar hoe ziet dit gedroomde huwelijk er in praktijk uit? Journalist Olivier van Beemen reisde voor Argos naar Zambia, waar twee voormalige zakenpartners in een felle strijd zijn verwikkeld, met als inzet: een goed gevulde zak Nederlands ontwikkelingsgeld.

Safari-ruzie in Zambia met tonnen Nederlands subsidiegeld
Handel en ontwikkelingssamenwerking gaan in de Nederlandse visie hand in hand. Maar hoe ziet dit gedroomde huwelijk er in praktijk uit? Journalist Olivier van Beemen reisde voor Argos en zakenblad Quote naar Zambia, waar twee voormalige zakenpartners in een felle strijd zijn verwikkeld, met als inzet: een goed gevulde zak Nederlands ontwikkelingsgeld.
Eerder over dit onderwerp:

Zelfverrijking bij Kankerfonds?
Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) besteedt, anders dan de naam suggereert, slechts een klein percentage van de donaties die het ontvangt aan wetenschappelijk kankeronderzoek. Vijf jaar geleden onderzocht Argos het WKOF. Is er sinds die tijd iets veranderd?

Op zoek naar de ‘eerlijke’ ananas
De supermarkten liggen vol met netjes gesneden fruit in plastic bakjes. Handig én je draagt ook nog eens bij aan een betere wereld. Zo zegt Albert Heijn dat het kopen van gesneden ananas leidt tot betere leefomstandigheden voor hun telers in Afrika, zo viel althans te lezen op posters in de winkels.