Fitfluencers en cryptoboys: de Nederlandse ‘manosphere’ in kaart gebracht

Met de serie Adolescence is de discussie over de invloed van giftige 'manfluencers' zoals Andrew Tate opnieuw opgelaaid. Maar wie verkondigen zijn ideeën in Nederland? En hoeveel invloed hebben zij op Nederlandse jongeren?
Argos, De Groene Amsterdammer en Utrecht Data School duiken in de onlinewereld van afgetrainde lichamen, conservatieve denkbeelden en vrouwonvriendelijke denkbeelden.
Manfluencers spreken jonge mannen aan met verhalen over zelfverbetering, discipline en succes – en normaliseren gaandeweg traditionele, soms problematische ideeën over mannelijkheid. Wat is de invloed van deze stemmen op het wereldbeeld van hun volgers? Hoe snel werkt het algoritme? En welke impact heeft dat op een nieuwe generatie mannen?

Scroll mee en zie hoe je in de manosphere terechtkomt
Willemijn Zwart
Docent middelbare school

Jerrol Lashley
Specialist jongerenwerker

Joris Veerbeek
Data-onderzoeker bij Data School (Universiteit Utrecht)

Anne Craanen
Onderzoeker bij de denktank Institute for Strategic Dialogue in Londen en promovendus op haar onderzoek naar de manosphere
