Coco's, over de explosieve groei van een ingewikkeld financieel product (deel 2)
Europees groeit het aantal coco’s met tientallen miljarden. En het einde is nog lang niet in zicht. Wat zijn coco-obligaties precies? Waarom worden ze gestimuleerd door de overheid? En wat maakt deze producten zo gevaarlijk? Coco’s, het nieuwe speeltje van de banken.
Bankdeskundigen maken zich ernstig zorgen over een nieuw ingewikkeld financieel product: de coco, de ‘contingent convertible’. Dat is een uitvinding van de banken om hun bufferkapitaal te verhogen. Investeerders die coco’s kopen steken daarmee geld in de bank. In geval van nood kan de bank dat geld gebruiken om de buffers aan te vullen. Vanwege dat extra risico is de rente op een coco extra hoog.
Bankbuffers moeten er voor zorgen dat als een bank in de problemen komt er genoeg kapitaal is om de klappen op te vangen. In het recente verleden bleken die buffers ook bij Nederlandse banken veel te klein. Zoals bij SNS Reaal in 2013.
Ondanks de vriendelijke klinkende naam zijn coco’s erg ingewikkeld en risicovol. Drie weken geleden waarschuwde de AFM, de financiële waakhond, particulieren om er niet aan te beginnen.
Europees groeit het aantal coco’s met tientallen miljarden. En het einde is nog lang niet in zicht. Wat zijn coco-obligaties precies? Waarom worden ze gestimuleerd door de overheid? En wat maakt deze producten zo gevaarlijk?
Coco’s, het nieuwe speeltje van de banken.

Coco's, het nieuwste speeltje van de banken (deel 1)
29 november 2014

Economen uiten zorgen over explosieve groei omstreden coco’s
Vooraanstaande economen maken zich grote zorgen om de explosief gestegen uitgifte van een nieuw type bufferkapitaal voor banken, de zogeheten contingent convertibles (coco’s).
Contacten tussen de overheid en KLM voor crash MH17
Nieuwe informatie over de contacten tussen de Nederlandse overheid en KLM in de weken voorafgaand aan de crash van de MH17.
Pieter Omtzigt (CDA) reageert live in de uitzending

neerschieten Antonov deed bij KLM-manager ‘geen bellen rinkelen’
De oorlogssituatie op de Krim en in het oosten van Oekraïne was vorig jaar voor de verantwoordelijke KLM-vertegenwoordiger in Kiev geen aanleiding om alarm te slaan. Ook het neerschieten van een Oekraïens militair vrachtvliegtuig, drie dagen voor de aanslag op de MH17, deed bij hem ‘geen bellen rinkelen’.
fragmenten
